tip tOp

گلچین مطالب برتر..

tip tOp

گلچین مطالب برتر..

دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین نظرات
  • ۱۸ بهمن ۹۶، ۲۳:۱۷ - پروژه هوش مصنوعی
    عالی
  • ۱۷ بهمن ۹۶، ۰۱:۱۶ - پروژه متلب
    عالی



پیروزی هیلاری کلینتون ، برنی سندرز و یا یک نامزد جمهوریخواه سه احتمالی است که می تواند در آینده رابطه آمریکا و ایران تاثیرات متفاوتی به جا گذارد.

با وجودی که سخن گفتن از رییس جمهوری آتی آمریکا از هم اکنون زود به نظر می رسد و هنوز احتمال دارد ماه ها با تعیین نامزد نهایی دو حزب اصلی آمریکا فاصله داشته باشیم ( در ماه ژوئن – خرداد – نامزد نهایی دو حزب قطعی می شود البته ممکن است با توجه به نتایج انتخابات مقدماتی درون حزبی ، نامزد اصلی یک یا هر دو حزب اصلی آمریکا زودتر از این تاریخ نیز تعیین شوند) اما به طور مشخص با توجه به مواضع نامزدهای مطرح از هر دو حزب در موضوع سیاست خارجی آمریکا در قبال ایران، سه نتیجه احتمالی را در مورد آینده رابطه ایران و آمریکا و اجرای برجام می توان برشمرد:

1- احتمال پیروزی هیلاری کلینتون در انتخابات: هیلاری کلینتون نامزد مورد حمایت بیشتر نخبگان و فعالان حزب دموکرات است. او در مقایسه با برنی سندرز (دیگر نامزد مطرح این حزب) نماینده گرایشی میانه و متمایل به راست این حزب است . موضع او در مورد ضرورت تداوم اجرای برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) و رابطه با ایران را باید از یکدیگر تفکیک کرد.

کلینتون در ماه های گذشته بارها با تایید توافق هسته ای با ایران ، این توافق را نتیجه آغاز راهی می داند که در دوران ریاست او در دستگاه سیاست خارجی آمریکا ( وزیر امور خارجه کابینه اول اوباما- از ژانویه 2009 تا ژانویه 2013) آغاز شده است. او حتی بارها تاکید کرده است آغاز مذاکرات محرمانه با ایران در موضوع هسته ای و چینش ترکیب مذاکره کنندگان با ایران در دوره ی وزارت او بوده است.

 اخبارسیاست  خارجی ,خبرهای  سیاست  خارجی, انتخابات ریاست جمهوری آمریکا


هیلاری کلینتون گفته است از اجرای برجام مادامی که ایران این توافق را نقض نکند، حمایت خواهد کرد و توافق هسته ای به گفته و مدعای او خطر دست یابی ایران به سلاح هسته ای را از بین برده و به نفع منافع و امنیت ملی آمریکا بوده است.

در مورد رابطه با ایران  اما این نامزد انتخابات آمریکا تاکید کرده است که موضعی محتاطانه در قبال نزدیک شدن به ایران خواهد داشت. کلینتون تاکید کرده است اختلافات بین ایالات متحده آمریکا با ایران اصولی و بنیادین است و از این رو او در مورد ایجاد رابطه با ایران محتاطانه عمل خواهد کرد.

در جمع بندی موضع کلینتون در قبال ایران باید گفت که موضع این نامزد انتخابات بسیار نزدیک به موضع مقاماتی در ایران است که معتقدند توافق اخیر با آمریکا (و دیگر قدرت های جهانی) تنها در موضع مشخص هسته ای بوده و ارتباطی به دیگر موضوعات اختلافی با این کشور ندارد و نباید داشته باشد. از این منظر پیروزی کلینتون در انتخابات آتی آمریکا با وجودی که به احتمال فراوان خطری برای آینده اجرای برجام در پی نخواهد داشت، اما احتمال گشایش یا عادی سازی روابط بین ایران و آمریکا را بیشتر از آنچه در دولت باراک اوباما می رود، بالاتر نخواهد برد و چه بسا حتی اختلافات کنونی آمریکا با ایران در موضوعاتی چون بحران های منطقه ای ، حقوق بشر و ... تشدید نیز بشود.

2- پیروزی احتمالی سندرز: برنی سندرز پدیده این دوره از انتخابات آمریکاست. او خود را یک  سوسیالیست  می خواند و این برای نخستین بار در تاریخ ایالات متحده آمریکاست که یک نامزد انتخابات ریاست جمهوری به صراحت خود را چنین معرفی می کند.

موضع سندرز در قبال ایران در بخش نخست با کلینتون مشترک است؛ یعنی هر دو نامزد حزب دموکرات معتقدند برجام پایانی خوش برای بحران هسته ای ایران بوده است و ادامه اجرای آن را در دولت های خود تضمین کرده اند.

اما سندرز گامی جلوتر از کلینتون نهاده و در ماه های  گذشته چند مرتبه تاکید کرده است که در صورت ریاست جمهوری، الگوی اجرا شده در دولت اوباما در قبال عادی سازی روابط با کوبا را در مورد ایران نیز اجرا خواهد کرد.

موضع سندرز علاوه بر اجرای برجام ، تسری دادن الگوی توافق هسته ای به دیگر موارد اختلافی بین ایران و آمریکا و گفت و گو با ایران در مورد مشکلات و عادی سازی روابط است.

این دو نامزد حزب دموکرات در مناظره اخیر خود حتی درباره این موضوع با یکدیگر بحث کردند و اختلاف مواضع آنها درباره عادی سازی روابط با ایران، مشخص شد. در این مناظره در حالی که کلینتون به صراحت تاکید کرد که قدمی بیش از اجرای برجام در قبال ایران جلو نخواهد آمد، اما سندرز تاکید کرد که او به دنبال گفت و گو با ایران بر سر مسایل اختلافی و عادی سازی روابط سیاسی با ایران خواهد بود. سندرز حتی در یک خود انتقادی از سیاست خارجی آمریکا، کودتای 28 مرداد 1332 را مورد انتقاد قرار داد و ریشه مشکلات کنونی در روابط دو کشور را به این اقدام اشتباه دولت وقت آمریکا در سال 1953 و در قبال یک دولت ملی در ایران پیوند داد.

 اخبارسیاست  خارجی ,خبرهای  سیاست  خارجی, انتخابات ریاست جمهوری آمریکا


بنابراین در صورت پیروزی سندرز در انتخابات آتی آمریکا – که احتمال آن کم هم نیست- رییس جمهور آتی آمریکا عادی سازی رابطه سیاسی با ایران را در دستور کار خود خواهد داشت و این موضع او ممکن است شکاف بین  دولتمردان و گروه های سیاسی موافق و مخالف برقراری رابطه با آمریکا در ایران را تشدید کند.

3- احتمال پیروزی یک نامزد جمهوریخواه : غالب نامزدهای جمهوریخواه در مناظرات و سخنرانی های خود از توافق هسته ای و برجام انتقاد کرده و برخی از آنها (تد کروز و مارکو روبیو) گفته اند که در صورت راه یابی به کاخ سفید الغای توافق هسته ای با ایران از اولویت های آنها خواهد بود.

با وجودی که موضع همه نامزدهای جمهوریخواه در موضوع مخالفت با توافق هسته ای با ایران مشابه به نظر می رسد اما تا کنون برخی از آنها (از جمله دونالد ترامپ و جب بوش) به طور مشخص نگفته اند که در صورت راه یابی به کاخ سفید چه بر سر اجرای برجام خواهد آمد.

با این حال نکته مشترک در موضع تمامی نامزدهای جمهوریخواه انتقاد از توافق هسته ای با ایران بوده است، هر چند که به نظر می رسد حتی در صورت پیروزی آنها در انتخابات آتی، آنها چاره ای جز رضایت دادن به اجرای یک توافق با پشتوانه بین المللی قوی نداشته باشند.

 اخبارسیاست  خارجی ,خبرهای  سیاست  خارجی, انتخابات ریاست جمهوری آمریکا


در جمع بندی گزینه های احتمالی در رابطه ایران و آمریکا در دولت آتی این کشور به طور مشخص می توان سه احتمال را مورد اشاره قرار داد:

1- تداوم اجرای برجام با وجود حفظ و یا حتی تشدید اختلافات ایران و آمریکا در دیگر حوزه ها در دولت احتمالی هیلاری کلینتون

2- تداوم اجرای برجام با بالا رفتن احتمال عادی سازی روابط ایران و آمریکا در دولت احتمالی برنی سندرز: با یادآوری این نکته که در صورت پیروزی سندرز و تلاش او به گفت و گو با ایران برای عادی سازی روابط این مساله ممکن است در داخل ایران اختلافات جناح ها و کانون های قدرت را در مورد عادی سازی رابطه با آمریکا تشدید کند.

3- پیروزی یک نامزد جمهوریخواه با دو احتمال:1- تمکین از روی اکراه به توافقی که در یک دولت دموکرات و با پشتوانه دو سال مذاکره و تایید جامعه جهانی به دست آمده است و 2- لغو یک طرفه برجام از سوی دولت آتی آمریکا و تحمیل هزینه های گزاف سیاسی به این کشور و انزوای بین المللی آمریکا حتی در میان نزدیکترین متحدان این کشور.


روحانی و آمریکا؛ زمانی برای خاموشی فیل‌ها - تاریخ ایرانی

tarikhirani.ir/.../News.PrintVersion.Html.php?...fa...

·          

Translate this page

Sep 25, 2013 - با این حال حسن روحانی و باراک اوباما رؤسای جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا در ... نخستین مواجهه با پرسش «دموکرات‌ها بهترند یا جمهوری‌خواهان؟

حزب جمهوری‌خواه (ایالات متحده آمریکا) - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

https://fa.wikipedia.org/.../حزب_جمهو...

·          

Translate this page

Persian Wikipedia

برخلاف دموکرات‌ها که بسیار لیبرال و آزادی‌خواه هستند، جمهوری‌خواهان نوعاً در دسته .... با تأسیس حزب جمهوری‌خواه، نظام دوحزبی دموکرات _ ویگ Whig به سیستم سه حزبی ...

ایران !!! دموکرات ها یا جمهوریخواهان کدامیک ؟

vista.ir/.../ایران-!!!-دموکرات-ها-یا-جمهوریخواهان-کدامیک-...

·          

·          

Translate this page

دموکرات ها یا جمهوریخواهان کدامیک ؟ با نگاهی به سیر عملکرد روسای جمهور امریکا از روزولت تا بوش می توان به شیوه تصمیم گیری دموکرات ها و جمهوری خواهان در روابط خود با ...

همه چیز درباره دموکراتها و جمهوری خواهان آمریکا + عکس - مشرق

www.mashreghnews.ir/.../همه-چیز-درباره-دموکراتها-و-ج...

·          

·          

Translate this page

Jun 19, 2012 - از دموکراتها و جمهوری خواهان چه می دانید؟ فلسفه این دو حزب بر چه اصولی ... برای آشنایی بیشتر با ویژگی های این دو حزب با گزارش مشرق همراه شوید...

gooya news :: politics

news.gooya.com/politics/archives/.../167859iphone.ph...

·          

Translate this page

با این حال حسن روحانی و باراک اوباما رؤسای جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا در سخنرانی‌های سالانه ... نخستین مواجهه با پرسش «دموکرات‌ها بهترند یا جمهوری‌خواهان؟

دو روایت از یک - انقلاب اسلامی | موسسه مطالعات و پژوهش های ...

revolution.pchi.ir/show.php?page=contents&id...

·          

Translate this page

سقوط دولت کارتر دموکرات و روی کار آمدن رونالد ریگان از حزب جمهوری خواه در آمریکا و استعفای دولت مهندس بازرگان-که بنا بر ادعای .... دموکرات‌ها بهترند یا جمهوری خواه‌ها؟

اقتصاد آنلاین - عبدالله یا اشرف‌زی؛ کدام برای ایران بهترند؟

www.eghtesadonline.com/fa/content/44033

·          

Translate this page

Apr 23, 2014 - انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان با تمام تهدیدات و ناامنی ها به ... در افغانستان صحبت می کنیم و نه در یک کشور دموکراتیک پیشرفته. ... واقعیت قضیه این است که ما در دولت آقای کرزی خواهان وقوع چه اتفاقی بودیم که نیفتاده است؟

نظر شما در مورد انتخابات آمریکا و تاثیر آن بر ایران چیه؟

www.cloob.com/timeline/answer_19201_503975

·          

Translate this page

May 3, 2008 - طبیعتا با روی کار اومدن مک کین و جمهوریخواهان خیلی از سیاستهای خارجی ... دموکرات ها چون به دیپلماسی اعتقاد بیشتری دارند بهترند(البته تفاوت ...

رامنی یا اوباما؛ کدامیک برای ایران بهترند؟ - خبرآنلاین

www.khabaronline.ir/detail/253332/World/americas

·          

Translate this page

Oct 25, 2012 - رامنی یا اوباما؛ کدامیک برای ایران بهترند؟ ... البته در تاکتیک ها و یا نوع تأکید، تفاوت هایی میانجمهوریخواهان و دمکراتها دیده می شود. .... خواهان با تندروی هاشون جامعه جهانی رو نسبت به امریکا بدبین میکنن اما امان از دست دموکرات ها !

BBC فارسی - جهان - تاریخچه نمادهای دو حزب دموکرات و ...

www.bbc.com/.../120426_l42_vid_us_party_sign...

·          

Translate this page

BBC

Apr 26, 2012 - نماد خر برای دمکرات ها، فیل برای جمهوری خواه ها. ... میت رامنی ، یکی از نامزدهای جمهوری خواهان برای انتخابات پیش رو در آمریکا، با پیروزی در پنج ایالت ...

موسسه مطالعات آمریکا - دموکرات ها و جمهوری خواه ها چه طور از زبان ...

www.asipress.ir/vdchzqnx.23n-zdftt2.html

·          

Translate this page

Aug 26, 2013 - کشمکش بین جمهوری خواهان و دموکرات ها، احتمال اعلام ورشکستگی دولت ... مقایسه با دموکرات ها که می ترسند، در پذیرش و اتکا به پیام بسیار بهترند.

انتخابات آمریکا | PROPAGANDA

arashghafouri.com/tag/انتخابات-آمریکا/

·          

Translate this page

جمهوری‌خواهان تندرو هیچ گاه با خانواده بوش‌ها رابطه خوبی نداشتند. آنها هرگز بوش پدر را ... در میان دموکرات ها، هیلاری کلینتون، کاندیدای پیشرو است. او رقیبی چون برنی ...

جمهوری خواهان به دنبال کنترل دولت اوباما هستند

vous.ir/.../جمهوری-خواهان-به-دنبال-کنترل-دولت-اوباما-ه... - Translate this page

Nov 8, 2015 - شفیعی با بیان اینکه کمیته نظارت در کنگره تشکیل بشود یا نشود، اظهار داشت: به اندازه کافی ... ویبا اشاره به دو قطبی بودن جامعه آمریکا بین دموکرات ها و جمهوری خواه ها، ادامه داد: باید تاکید کرد که ... نمک‌های دریایی بهترند یا معمولی؟

Dalghak.Irani: اوباما یا رامنی کدام بهترند برای ایران؟: جنگ با ...

dalghakirani.blogspot.com/2012/10/blog-post_27.html - Translate this page

Oct 27, 2012 - در این مورد جمهوری خواهان با سرعت بیشتر موافقند اما دموکرات ها به دقت بیشتر هم اهمیت می دهند. بعبارت دیگر جمهوری خواهان متکی بر شناخت فلسفی ...

اقدام هوشمندانه اوباما علیه رقبا| ملی-مذهبی

melimazhabi.com/.../اقدام-هوشمندانه-اوباما-علیه-رقبا/

·          

Translate this page

حمله به سوریه با مجوز کنگره:,اقدام هوشمندانه اوباما علیه رقبا. ... این در حالی است که جمهوریخواهان همیشه رئیسجمهور دموکرات آمریکا را به انفعال در پرونده هسته ... باید آنها هم مانند اوباما و دموکرات ها در برابر افکار عمومی و مطالبات اقتصادی شان پاسخ دهند. ... که هزار میلیون با ر از اسد بهترند حمله میبرند ، امریکا را از دخالت در سوریه میترسانند .

مجله ایکونومیست: افزایش نیرو یا نه؟ | Jawedan: News ...

jawedan.com › دیدگاه - تحلیل

·          

Translate this page

Oct 25, 2009 - بعضی از گروه های ضد جنگ هم با جمهوریخواهان درین مورد همنظر هستند. ... وقتی به پشتیبانی جنگ در افغانستان میان دموکراتها و جمهوریخواهان نگاه شود، ... سورلی زیر عنوان “یک جنگ بهتر A betterwar”، که کارمندان قصر سفید به سختی ...

Manifesto For Economic Democracy and Ecological Sanity ...

www.rdwolff.com/.../manifesto-econ...

·          

Translate this page

Richard D. Wolff

May 21, 2012 - نه نظام اقتصادی سرمایه داری و نه نظام سیاسی مرتبط با آن دیگر در خدمت ... نه جمهوری خواهان و نه دموکرات ها هیچ کدام نتوانسته اند اقتصاد را از بحران نجات ...

برخورد اسراییل و جمهوریخواهان با اوباما بر سر توافق با ایران ...

www.al-monitor.com/.../israel-netanyahu-...

·          

Translate this page

Al‑Monitor

Apr 7, 2015 - برخورد اسراییل و جمهوریخواهان با اوباما بر سر توافق با ایران ... در بحبوحه نزاع میان نتانیاهو (بی بی) و جمهوریخواهان با اوباما و دموکرات ها بر سر خط مشی آنها, ..... a lowlife right wing bigoted Ziontrash "knowsbetter than the leaders of ...

در اردوگاه دموکرات‌ها چه می‌گذرد؟ :: انتخاب - پژواک

pajvak.com/main/.../در-اردوگاه-دموکرات-ها-چه-می-گذرد

·          

Translate this page

Nov 11, 2015 - مهمترین مواردی که کمپین دموکرات ها را با هیجان روبه رو کرد، افول جایگاه ... بیشتری برای مقابله با رقیب جمهوری خواه در انتخابات نهایی برخوردار است ...

هاکبی نامزد جمهوری خواهان ، سیاست خارجی آقای اوباما را "بی مایه ...

armankhabar.ir/هاکبی-نامزد-جمهوری-خواهان-،-سیاست-خا...

·          

Translate this page

Jul 27, 2015 - او اضافه کرد: "این معامله با ایران احمقانه ترین کار است. دموکرات ها و جمهوری خواهان کنگره و مردم آمریکا باید آن را رد کنند. من تمام متن توافق را خواندم.

 

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۱۱/۲۶

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی